Två goda recept!

2012-01-19 @ 20:49:08

Det första receptet gjorde jag i förrgår och det är Thaikryddade kycklingklubbor, det blev riktigt smaskigt...starkt men riktigt gott!




4 kycklingklubbor, ca 1kg
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 msk olja
2 ½ dl matlagningsgrädde (jag dubblade såsen och tog 5 dl Kelda Laga Lätt)
1 ½ msk röd currypasta
2 röda paprikor
1 pressad vitlöksklyftor
färsk koriander

Sätt ugnen på 175 grader. Dela kycklingklubborna (det gjorde inte jag). Salta, peppra och bryn dom i olja i en panna. Lägg dom i en ugnsfast form och stek i mitten av ugn i ca 20 min. Blanda grädde, currypasta och vitlök. Kärna ur och strimla paprikan. Lägg den runt om kycklingen och häll på grädden. Stek i ytterliggare 20 min. Strö över koriander. Servera med kokt ris och sallad.






Tom Kha Gai - thailänsk soppa

½ grillad kyckling (jag tog två kycklingfiléer istället)
3-4 morötter
1 purjolök
1 msk vetemjöl
4 dl vatten
5 dl kokosmjölk
2 hönsbuljongtärningar
1 tsk riven ingefära (det kan man ta lite efter smak)
1 tsk sambal oelek
rivet skal & pressad saft av ½ lime
1 tsk röd currypasta

Ta bort skin och ben på kycklingen. Skär den i strimlor. Skala och skiva moroten tunt. Skiva purjon tunt. Vispa ut mjölet i vattnet i en kastrull. Låt det koka upp. Tillsätt buljongtärningar, kokosmjölk och ingefära. Lägg i kyckling och morötter. Låt soppan koka ca 3 min. Lägg i purjon. Smaksätt med sambal oelek, skal & saft av lime och röd currypasta. Koka inte soppan efter att limen är tillsatt. Servera.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback